דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך מלמדים חינוך יציבה: נוהל ישיבה בעמדת עבודה וקימה נכונה 

מאת    [ 30/06/2010 ]

מילים במאמר: 1089   [ נצפה 3053 פעמים ]

 לכל אומה ותרבות דרכה שלה ללמד חינוך יציבה. ביהדות שלפני השואה קראו לזה 'ישיבת סיגוף'. ערכת כללים לא כתובים לישיבה ראויה ליד שולחן האוכל, שהוא גם שולחנה של תורה, שולחן ערוך וליבו של הבית היהודי. הידע והכללים נלמדו כבר ב'חיידר', ומשם עברו עם התלמיד של בית רבן אל בית המדרש. הידע איפשר בריאות וחיים של יצירה ודעת גם למי שרוב שעות היום ישב ולמד תורה. הם גם קשרו את חינוך היציבה היהודי אל הישיבה בכיסא כהתמחות שפיריה בכושר חשיבה ועבודה בישיבה שהצטיין ביכולת חריגה לעומת כל אומות העולם.

באנגליה של התקופה הוויקטוריאנית הועבר חינוך היציבה דרך עקרונות חינוכו של הג'נטלמן.  משמע ישיבה ראויה במסיבות התה,רכיבה טקסית על סוסים, חתירה וסיף, ושלל תגים ודקויות של עשה ואל תעשה על פי מעמד ומיקום בסולם החברתי.  באירופה של הרנסאנס נלמדה היציבה דרך דיוקנאות של אומנות וישיבה מול ציירים ידועי שם, סיף ורכיבה, התאבקות יוונית וריקוד על פי כללים מדוקדקים בנשפי המעמד העליון.  בהודו ושאר ארצות המזרח קוראים לחינוך יציבה יוגה, בסין טאי צ'י וקוןנג פו ושלל אומנויות לחימה לגברים ונשים כאחד, בקוריאה טאייקוואנדו בבית הספר וביפן כללי הזן של כתיבה, לחימה ושתיית תה.

בכל האומות מלמדים חינוך יציבה מתוך עיקרון משותף של יצירת כללים להיגיינה של היציבה, ומתוך הכרה מודעת יותר או פחות שהיציבה היא קו התפר בין הגוף והנפש, וכולם נפגשים במאמר הנדוש אך נכון תמיד: נפש בריאה בגוף בריא, אימרת שפר שקדמה בהרבה להמצאת המושד האמריקאי 'ספורט', שאפשר שכלל אינו תורם לבריאותנו, כיוון שמחוברים אליו המושגים הישגיות , תחרותיות והצלחה. אלה אין ענינם כלל עם בריאות והיגיינה, אלא נהפוך הוא. לעיתים קרובות נקנים ההצלחה הניצחון במחיר החיים עצמם.

איך ללמד חינוך יציבה? שאלה לא קלה למי שמבין שלא ניתן לחדש את לימוד ישיבת הסיגוף ללא חזרה בתשובה והקמת המתים לתחייה כי הידע כלה ואבד בכיבשנה של אירופה, לא ניתן ללמד שיטת אלכסנדר לילדי בית הספר כי אי אפשר לתת לכל ילד שעור פרטי פעמיים בשבוע, יוגה מחטיאה את המטרה כי ישיבה מושכלת על הרצפה אינה נותנת מענה לכיסא שבכיתה, וכל השאר כמו אמנויות לחימה, סיף וחתירה או קליגרפיה בישיבת זן , כל אלה מחוץ להישג ידינו, הן מבחינה כלכלית והן מבחינת השליטה בידע.

על כן נוהל  שמונה דקות של ישיבה בעמדת עבודה וקימה נכונה הוא האמצעי המתאים ביותר.

הסבר לשם: נוהל שמונה דקות: כל יום מימות הלימודים, שתים עשרה שנה, ולא יותר משמונה דקות ביום. כדי שלא יהפוך לאמצעי של השלטת משמעת והתעמרות פיזית בתלמידים, ואין באמת צורך ביותר מזה. הנוהל נועד להעביר עקרונות של כיוונים בדמיון מודרך ומספר תנועות שהן בבחינת 'הבשר שמכיל את הרוח'.

ישיבה בעמדת עבודה: ישיבה על כיסא הלימודים, ישיבה מול מחשב, ישיבה במושב המכונית או האופנוע, ישיבה במשרד או מול לוחות הבקרה של מפעלי הייצור והתעשייה, כל אלה הם מצבים של ישיבה בעמדת עבודה. בית המשפט הישראלי מכיר בכך למן הרגע שצידד בזכותן של הקופאיות לשבת, ובכך הוסיף את הכיסא כחלק לגיטימי מעמדת העבודה.

קימה נכונה: להבדיל מן הישיבה, קימה מן הכיסא או מכריעה עשויים להתרחש באופן נכון או לא נכון בעליל. קימב נכונה מובחנת על ידי העדרו של הליקוי הצווארי, תנועה מאוד ספציפית של הטיית הגולגולת לאחור במקביל להתקצרות העורף והתמתחות הגרון, תוך שהמבט מופנה מעלה, בהייה חסרת מיקוד של העין ומתיחת הכתפיים לאחור.

את התרחשותו של הלךיקוי הצווארי כמאפיין של קימה מן הכיסא, הרמת משאות מן הרצפה וביטוי למצב קשב ודיבור גילה פ.מ. אלכסנדר בראשית המאה העשרים. לצד הגילוי פיתח שיטה טיפולית למניעתו אותה הוא מגדיר חינוך מחדש של היציבה. השיטה איכותית ויעילה, אך אינה מתאימה לחינוך ההמוני של חוק חינוך חובה כיוון שהיא נקנית בלימוד פרטני בלבד, הדורש שעות רבות של אימון והתנסות תחת ידיו של המורה לשיטת אלכסנדר.

נוהל 8 דקות לישיבה בעמדת עבודה וקימה נכונה מיועד ללימוד פרומטאלי והוא מציע את המיטב שבטאי צ'י-צ'י קונג מול המיטב שבשיטת אלכסנדר.

טאי צ'י-צ'י קונג הם המקור לחמש תנועות ידיים ומצבי יציבה: אדמה, עץ, מתכת, אש ומים. שם לכל תנועה שמפעילה ומעוררת מערכת אחרת של שרירים , וכולן יחד גורמות לחידוש הנשימה והעמקתה, ולהמרצת מחזור הדם. שיטת אלכסנדר מציעה את הנחיית הכיוונים של דמיון מודרך .לאדם יש שישה כיוונים בחלל, ושיטת אלכסנדר כבר הוכיחה לאורך שנים רבות שחשיבה משמעה עשייה ברמה עיצבית נמוכה. כלומר, אם אתה חושב להרף עין אך בברור כיוון כלשהו כמו קדימה או אחורה, נוצרת פעימה עיצבית בגוף כולו בכיוון שהוגדר,

והפעילות הזאת לא רק שהיא מעודדת התארכות והתרחבות של הגוף, אלא שהיא ניקלטת על ידי אדם אחר אם תניח עליו ידיים(על הגב או הצוואר),ויוצרת אצל האחר התעוררות מקבילה של פעילות עצבית בכיוון התארכות, התרחבות ועומק של נפחיות. כלומר, הפחתת הדחיסות והכיווץ בכל תא מתאי הגוף.

תרומתי שלי לשתי שיטות מפוארות אלו, טאי צ'י ושיטת אלכסנדר, היא ההנחייה של הסתכלותץ ומיקוד המבט בחפץ כלשהוא, עדיף נקודה ממוקדת כמו פינת השולחן או המחברת, חפץ שמיקומו נמוך מקו האופק של המבט קדימה, למן הרגע שהחלטת לקום אולשבת, עד סיום הפעולה. מיקוד המבט בנקודה נמוכה מונע את זריקת הראש לאחור כהרגלו של הליקוי הצווארי. הנחיה מילולית בראש של" להניח לצוואר להיות חפשי" תתרום למניעת הכיווץ של הצוואר, אך אפשר שאינה הכרחית. היצמדות לעקרון מיקוד המבט, והתמדת הזמן והאימון יעשו את שלהם, הטבע יעשה את שלו, והגוף לומד לבד כיצד לבצע את הקימה החדשה או ההתיישבות במינימום של מאמץ. בהתחלה זה ירגיש מוזר: כאילו מעולם לא למדנו לשבת ולקום, מלווה בתחושה של נפילה אחורה בהתיישבות או מאמץ גדול בברכיים בזמן קימה. אין בכך רע. זוהי ההוכחה שאתה מתחנך מחדש. אם לא היית מרגיש 'לא בסדר', המסקנה היא שלא עשיתה את מה שצריך. להרגיש 'בסדר' בהקשר הזה משמעו שלא יצאת מן ההרגל הישן, והרי זאת כל הכוונה. הרגלים ישנים בחינוך יציבה הם הרגלים רעים.

הכשרת מדריכי נוהל ישיבה בעמדת עבודה וקימה נכונה:(או בשמו המקוצר: נוהל יש. 8 דקות) בעוד ששמונה דקות כל יום הינו האימון המומלץ במינונו, אין הדבר כך כאשר מדובר במדריך הנוהל. מדריך נוהל יש. 8 דקות הוא דוגמא חיה של יציבה נכונה יותר, מנהיג ומורה דרך. על מנת להשיג יציבה משופרת וכושר הנחייה מילולי בד בבד עם הנחייה חזותית נדרשים אימון ואינטנסיביות של לימוד. על כן פרק ההכשרה המומלץ הוא לא פחות משנה.

לטעמי, הוא כולל ידע מלא של חימום בוקר בסיגנון הטאי צ'י, הכרה מעמיקה של הקאטה טאי צ'י צ'ואן, יישום אפליקציות מן הקאטה בעבודת זוגות, וכן אימון אישי של שנים עשר שעורים פרטיים בשיטת אלכסנדר מידי מורה מוסמך. הסיבה: חלק ניכר מן הידע של המורה  מועבר לתלמיד בראייה חזותית, ולא הכול מודע בזמן הלמידה, אלא מוטמע בזיכרון החזותי וצף ועולה רק בביצוע עצמאי. על כן יש חשיבות רבה ליציבתו האישית של המדריך, ועליו לעבור חינוך יציבה אינטנסיבי בעצמו. משום שכדבריו של פ.מ. אלכסנדר" כדי ללמד את התלמיד על המורה להיות בעמדה טובה ממנו".

סייפא: גם חימום בוקר לכל בית הספר בסיגנון טאי צ'י זה לא רע בכלל, וחימום בוקר בכלל, זה דבר ממש טוב. כי לפני שיושבים-זזים.

 

צפריר רובין: מורה לחינוך יציבה בטאי צ'י ושיטת אלכסנדר. מקדם חוק חינוך יציבה בישראל ומדריך טיול טאי צ'י יציבה בטיילת המכתש, מצפה רמון. 


http://www.yetziva.lanegev.co.il/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב